Arkkitehti

Antti Karsikas

Tämä rakennus tuntuu ajankohtaiselta edelleen, kun puhutaan paljon rakentamisen hiilen sidonnasta. Julkisen rakentamisen ekologisuus ja hyvä sisäilma ovat jatkuvasti pinnalla. Koulu peilaa toimiston ja minun henkilökohtaisia arvojani kokonaisvaltaisesti. Korkeatasoisen arkkitehtuurin lisäksi tässä on mukana ekologisuutta, terveellisyyttä ja paikallisuutta. Itse nostan puurakentamisen ympäristöystävällisyyden kärkeen.

Rohkeat kuhmolaiset

Olin Tuupalan kouluhankkeessa projektiarkkitehtina ja pääsuunnittelijan varamiehenä ollut kädet savessa tämän kanssa kauan ja paljon. Alkuun hanketta tarjottiin tavanomaisen hankkeen julkisten hankintojen kautta, mutta sitten tuli pian keskusteluihin mukaan massiivipuinen CLT- rakenne.

Kuhmon päättäjillä oli rohkeutta tehdä päätös puurakentamisesta. Monissa muissa kaupungeissa on yritetty tehdä CLT-koulu tämän jälkeenkin, mutta tyypillisesti se kaatuu johonkin. Kuhmolaisilla oli rohkeutta lähteä vetämään pioneeriroolia tässä hankkeessa, ja se on minun mielestäni todella hieno asia.

Inspiroivaa suunnittelua

Tietysti se herätti mielenkiintoa ja uteliaisuutta, koska CLT massiivipuulevy ei ollut Suomessa kovinkaan tunnettu julkisen rakentamisen materiaali. Kun Suomen ensimmäinen CLT-tehdas oli perustettu tänne, olihan se hyvin inspiroivaa, että puutuoteosat valmistetaan paikallisessa tehtaassa ja paikallisesta materiaalista. Suunnittelu oli yhtä mielenkiintoista ja jännittävää, kun tämän mittakaavan rakennusta ei kukaan arkkitehti tai rakennesuunnittelija ollut aiemmin CLT-levyistä suunnitellut. Tunne oli, että joutui hyppäämään syvään päähän heti.

placeholder image

Myönteisiä yllätyksiä

Massiivipuurakentaminen toi monia myönteisiä yllätyksiä. Vaikka puulla on massiivirakenne, se on kevyttä, joten akustiset ominaisuudet piti ratkaista. Varsinaista nopeaa rakentamista pystyi ajattelemaan perinteisen elementtirakentamisen säännöillä.

Suunnittelun tueksi oli niukanlaisesti suomenkielistä kirjoitusta tai ohjeistusta. CLT-rakentamisessa varsinaiset haasteet liittyvät enemmän rakennepuolen suunnitteluun, mutta vaikutti se tietysti arkkitehtisuunnitteluunkin hyvin paljon. Jos nyt suunnittelisin uudestaan, niin ehkä suunnittelisin vähän kapeampia tiloja niin, että jännepohjien välipohjat olisivat lyhyempiä ja välipohjarakenteet maltillisempia ja niin edelleen. Osoitimme kuitenkin, että kohtuullisen pitkät jännevälit onnistuvat.

Tietysti puun käyttö rakentamisen päämateriaalina vaikutti rakennuksen luonteeseen. Lähtökohtana pidin, että puun pitää näkyä voimakkaasti. Jos tehdään puusta, on inhottavaa ryhtyä sitä peittelemään kipsillä. CLT taipui hyvin tällaiseen isoon rakennukseen, jonka pinta-alan jaoin kolmeen pienempään rakennuksen muodostavaan massaan.

placeholder image

Tuloksena palkittu kohde

Koko projektin toteutus kaikkien tahojen kanssa meni alusta loppuun poikkeuksellisen hyvin. Tietysti välillä väännettiin asioista eri tahojen kanssa ja oli sellaisia välietappeja, milloin tarkasteltiin esimerkiksi hintaa ja piti karsia jotakin. Rakentajien kannaltahan tämä oli varmasti todella haastava hanke ja heidänkin on täytynyt opetella aika monta uutta asiaa

Palautetta on saatu kyllä hyvin paljon kuhmolaisilta, kansalaisilta ja opettajilta ihan yleiseltä tasolta Suomen laajuisesti, mutta sitten myös kollegoilta ja monelta muulta ammatilliselta taholta. Kohteesta on julkaistu paljon materiaalia näyttelyissä ja ammattilehdissä. Kun kohde on ollut palkintoehdokkaina monenlaisissa kisoissa, on arvioitu, että tässä on suoriuduttu ihan hyvin.

Tavoitteena laadukasta arkkitehtuuria

Alusta alkaen ajattelin, että tässä kohteessa voi tehdä jotain yksikertaista ja perusasioihin pureutuvaa arkkitehtuuria. Sen kautta lähdettiin etenemään ja vähän mietitytti, tuliko liian tavanomainen rakennus. Vaikka sen lähtökohta onkin aika yksinkertainen, detaljisuunittelun kautta arkkitehtuurista laatua tähän kokonaisuuteen. Ajatuksena varmaan kaikilla oli, että teimme yhdessä koulusta referenssikohdetta.

Koulurakennuksen rauhallinen tunnelma on ollut hyvin tavoitteellista ja erityisesti tällaisissa avoimissa oppimisympäristöissä se korostuu. Oppilaat ja koulun toiminta tuovat niin paljon sitä säpinää, että se raami saa olla hyvin rauhallinen. Kun aulatilat ovat lähes sakraaleja, siinä ei ole ärsykkeitä mihinkään hälinään.

Lisätietoja

Linkki 1Linkki 2

Yhteistyössä

Linkki 1Linkki 2